Sparekassen Vendsyssel

Advarsel mod telefonsvindlere

I disse dage er der udspekulerede svindlere på spil. Svindlerne ringer til folk og udgiver sig for at være fra for eksempel dit pengeinstitut, NemID eller SKAT og beder om at få udleveret NemID eller personlige oplysninger. Du skal altid være på vagt, når du bliver bedt om denne type oplysninger.

Udlever ALDRIG:

lime_pilNemID-koder, passwords eller andre følsomme oplysninger til nogen som helst i telefonen.

Sådan genkender du forsøg på telefonsvindel

lime_pilPersonen beder dig om personlige oplysninger, for eksempel nøglerne på dit NemID-
   nøglekort. Dit pengeinstitut eller en offentlig myndighed vil ALDRIG bede dig om disse
   personlige oplysninger.
lime_pilPersonen prøver ofte at skræmme til dig til at gøre noget. Det kan for eksempel være, at
   dit NemID eller din Netbank spærres, hvis du ikke afgiver dine personlige oplysninger.
lime_pilPersonen beder dig om at installere programmer på din computer.

Afbryd samtalen - også hvis du er i tvivl

Hvis du bliver bedt om personlige oplysninger, eller hvis du er i tvivl om du er blevet ringet op af en svindler, så  afbryd samtalen øjeblikkeligt - også hvis du er i tvivl.

Hvis personen udgiver sig for at være fra sparekassen, kontakt hurtigst muligt sparekassen
på tlf. 82 22 90 00.

Hvis skaden er sket...

Hvis dit betalingskort eller Netbank allerede er blevet misbrugt, eller hvis du er kommet til at videregive dine oplysninger, er det vigtigt, at du spærrer dit betalingskort og/eller dit NemID hurtigst muligt.

Sådan du spærrer du dit betalingskort

I vores åbningstid:

Kontakt din afdeling

Uden for vores åbningstid, Nets Kundeservice: 

Hævekort, Dankort og Visakort: + 45 44 89 29 29

MasterCard: + 45 44 89 27 50